Skip to content

Den styrkede læreplan

  • Forside
  • Om projektet
  • Pejlemærker
    • pejlemærke et
    • pejlemærke to
    • pejlemærke tre
    • pejlemærke fire
    • pejlemærke fem
    • pejlemærke seks
    • pejlemærke syv

Den styrkede læreplan

Inspiration til dokumentation og evalueringskulturer

8 posts

Indlæg med øvelser og spørgsmål

  • Evalueringskultur – hvordan?
  • Tegn på læring
  • Analyse og dokumentation af dannelse i læringsmiljøet
  • Analyse og dokumentation af læringsmiljø
  • Stil skarpt på dokumentationspraksis
  • Dokumentation og evaluering af pædagogiske rutiner
  • Dokumentation og evaluering af en æstetisk læreproces
  • Udvikling af evalueringskultur. Kvalitet i dagtilbud og undersøgelsesmetoder
8 posts

Links til videngrundlag

  • Evalueringskultur – hvordan?
  • Sprogmiljøer i en evalueringskultur
  • Evaluerende pædagogisk praksis i dagtilbud
  • Tegn på læring
  • Analyse og dokumentation af dannelse i læringsmiljøet
  • Analyse og dokumentation af læringsmiljø
  • Forskning og litteratur
  • Litteratur til det nationale modul for dagtilbudspædagogik
1 posts

Indlæg med film

  • Udvikling af evalueringskultur. Kvalitet i dagtilbud og undersøgelsesmetoder
maj 10, 2020

Evalueringskultur – hvordan?

Denne artikel er ét bud på de refleksioner og overvejelser I kan have, når I arbejder med at etablere en evalueringskultur i dagtilbud. Hvad skal I egentlig evaluere? Og hvordan skaber I en god evalueringskultur? Læs med og få gode råd og konkrete bud på at arbejde med evaluering i jeres dagtilbud. Artikel af lektor […]

april 1, 2020

Sprogmiljøer i en evalueringskultur

Sprog- og læringsmiljøer i dagtilbud skal udvikles i en evalueringskultur   https://www.videnomlaesning.dk/media/2757/25_karen-randlev-reitz.pdf Artikel af KAREN RANDLEV REITZ, LEKTOR, EFTER- OG VIDEREUDDANNELSEN, VIA UC

oktober 19, 2019oktober 30, 2019

Evaluerende pædagogisk praksis i dagtilbud

Gennem evaluering og dokumentation skabes ny viden, der bidrager til at udvikle kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø og til at skabe de bedste betingelser for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. EVA sætter spot på, hvad forskningen siger om evaluerende pædagogisk praksis, og inspirerer til arbejdet med evaluering af jeres pædagogiske praksis. Formålet med denne […]

februar 6, 2019

Tegn på læring

Tegn på læring II kan hjælpe jer med at foretage systematiske evalueringer af den pædagogiske praksis i jeres dagtilbud. Materialet henvender sig til både ledelse og pædagogisk personale. Download fra EMU  https://www.emu.dk/modul/tegn-p%C3%A5-l%C3%A6ring-ii?utm_source=Nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=06.02.2019 Tegn på læring II består af tre skemaer, der gennem nogle centrale arbejdsspørgsmål kan hjælpe jer med at: prioritere evalueringsfokus på baggrund af viden om […]

februar 1, 2019februar 6, 2019

Analyse og dokumentation af dannelse i læringsmiljøet

Formål Børns dannelse er kommet på dagsordenen politisk såvel som pædagogisk, med en ny dagtilbudslov og den styrkede pædagogiske læreplan. I et bachelorprojekt på pædagoguddannelsen ved UCN har tre studerende undersøgt, hvordan der i den pædagogiske praksis arbejdes med at udvikle læringsmiljøer med et dannende indhold. Projektet præsenterer, identificerer og diskuterer en tendens, der gennem en […]

februar 1, 2019maj 12, 2019

Analyse og dokumentation af læringsmiljø

Analyse af læringsmiljøer Det følgende er uddrag af Anders Skriver Jensen (2018): Faglig ledelse og organisering af læringsmiljøer. I Mortensen & Næsby (red) Den styrkede pædagogiske læreplan. Dafolo. side 65-68: Med inspiration fra Lekhal m.fl. (2016) kan et læringsmiljø begribes og beskrives med interesse for processer, strukturer og planlagt pædagogisk indhold (det som kvalitetsforskningen kalder […]

januar 16, 2019oktober 30, 2019

Stil skarpt på dokumentationspraksis

Inspirationsmateriale fra Danmarks Evalueringsinstitut/ EMU      Materialets formål Formålet med Stil skarpt på jeres dokumentationspraksis er at inspirere til udviklingen af dokumentationspraksis og give redskaber til dialogen om denne. Dette gælder i det enkelte dagtilbud såvel som i kommunerne. En god dokumentationspraksis tager udgangs­punkt i, at  belyse pædagogisk praksis på den mest hensigtsmæssige måde med henblik […]

november 11, 2018

Dokumentation og evaluering af pædagogiske rutiner

I den nye bog fra UC sektornetværket, Mortensen T.H. & Næsby, T. (red) (2018). Den styrkede pædagogiske læreplan. Grundbog til dagtilbudspædagogik, Dafolo, kan du i kapitel 10 af Trine Høgh og Søren Smidt læse om dokumentation og evaluering af pædagogiske rutiner. På bogens hjemmeside findes opgaver, øvelser mv. til egen aktivitet og forslag til videre […]

november 11, 2018

Dokumentation og evaluering af en æstetisk læreproces

I den nye bog fra UC sektornetværket, Mortensen T.H. & Næsby, T. (red) (2018). Den styrkede pædagogiske læreplan. Grundbog til dagtilbudspædagogik, Dafolo, kan du i kapitel 11 af Felicia Lillelund og Sandy Elbæk læse om dokumentation og evaluering af en æstetisk læreproces. På bogens hjemmeside findes opgaver, øvelser mv. til egen aktivitet. Nøgleord Dokumentation, evalueringskultur, […]

november 9, 2018juni 25, 2019

Forskning og litteratur

Her har vi samlet nyere viden, forskning og litteratur, som belyser forskellige aspekter af arbejdet med pædagogisk dokumentation og evaluering. Der er tekster om forskellige dokumentationsformer og evaluering. Der er tekster, der viser hvordan, der kan evalueres og hvordan, der kan skabes grundlag for udvikling af evalueringskulturen i dagtilbud, og tekster, der forholder sig kritisk […]

Navigation til indlæg

Ældre indlæg

Hjemmesiden denstyrkedelaereplan.dk er resultatet af et ministerielt finansieret sektorprojekt. Det er hensigten med siden, at såvel praksisfelt, som studerende og undervisere i den pædagogiske profession kan finde inspiration til at arbejde med den styrkede læreplan.