Film

På siden her kan du finde links til en række film, der på forskellig vis lægger op til at diskutere det gode børneliv og pædagogens rolle heri. Siden lægger i sin helhed op til at diskutere et nordisk børnesyn, men rummer også et europæisk perspektiv, og så er der mulighed for at få et historisk perspektiv på barndommen også.

Børns hemmelige verden

En DR programserie om børnelivet i dagtilbud, kommenteret af psykolog og børneforsker Grethe Kragh Müller

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/kom-med-ind-i-boernenes-hemmelige-verden

 

Barndom

Den norske instruktør Margretha Olin’s dokumentarfilm ”Barndom” lægger op til at reflektere og diskutere det gode børneliv og pædagogers rolle heri. Filmen skildrer børns hverdagsliv i en Rudolf Steinar børnehave, hvor der lægges vægt på leg og på børns udforskning af deres omgivelser. Herunder er en trailer til filmen.

Børn og leg

Søren Smidt på Professionshøjskolen UCC har lavet denne lille film om leg og venskaber. Den indeholder børns egne fortællinger og udsagn om legens betydning. Filmen ligger på YouTube.

 

Lek i barnhage

En norsk film om leg. Udgangspunktet er, at børn ikke leger for at lære, men at de samtidig kan få mange væsentlige erfaringer i leg, og dermed kan legen også rumme læring. Filmen lægger op til at forstå legen fra et barneperspektiv og til at diskutere forholdet mellem leg og læring.

 

Lek i barnehagen

Barnehagen skal sørge for at alle barn kan oppleve glede og humor gjennom leken. Denne filmen er et fint utgangspunkt for å diskutere lek i barnehagen.

Slået op af Utdanningsdirektoratet i Tirsdag den 25. september 2018

Voksne der viser vej til leg

For nogle børn kan det være svært at lære at lege. Se fx Lek i barnhage eller Børn og leg for at få indblik i legens kompleksitet. Dansk Pædagogisk forum har lavet en lille film om at lære at lege sammen med en voksen.

 

Leg, eksperiment og naturvidenskab

Om Miniverset. En film om leg, eksperimenter og naturvidenskab. Med professor Helle Marie Skovbjerg og Projektleder på Experimentarium Lisa Klöcker

 

Børn, offentlige rum og demokrati

Herunder er en præsentationsfilm fra et EU-forskningsprojekt om, hvordan pædagoger/pre-school teachers inddrager offentlige rum i deres arbejde med børn. Projektet forstår børns synlighed i og anvendelse af offentlige rum som et spørgsmål om demokrati. Projektet foregik over tre år i perioden 2015 – 2017. De deltagende forskere, pædagoger/preschool teachers og børn kommer fra Englang, Sverige og Italien.

The project involves preschool teachers, young children and parents in exploring democratic engagement in public and civic spaces. The project is funded by the European Union and led by Professor Tim Waller at Anglia Ruskin University (UK) with Patti Benedetti Progettinfanzia (Italy) and Monica Hallborg Barnpedagogiskt Forum (Sweden):

http://www.bricproject.org/bric-docufilm-presented-at-final-conference-in-gotheborg/

 

Din vilje sidder i fars lomme.

Fra Bibliotekernes filmstribe er der linket til denne lille film som et historisk perspektiv på det gode børneliv. (Filmen kan ses på biblioteket). Børnene er i fokus i denne beretning om et århundrede, der for første gang i historien kan skildres i levende billeder. En filmmosaik bestående af private og professionelle filmoptagelser, samt udsagn fra vidner, der var børn dengang “i gamle dage”. Her ved århundredets start var det manden, der bestemte ude og hjemme. Børnene skulle passe sig selv, være til pynt eller tjene penge til familien. I udsendelsen fortæller Flora om, hvordan det var at blive sendt ud med aviser klokken 4 om morgenen i bælgravende mørke, som fireårig.

http://biblioteket.filmstriben.dk/film/2669232602/100-ars-barndom-1900-1910

 

Værdien af leg – en indsigt i legens nødvendighed.

I denne lille film fortæller professor emeritus Carsten Jessen om legens nødvendighed for børn og voksne og om, hvordan legen hænger sammen med læring. Han taler også om nødvendigheden af at iagttage og forstå, hvad det egentlig er børn gør, fx, når de spiller computerspillet. Filmen kan lægge op til at diskutere pædagogers rolle og balancegang i forhold til børns leg med digitale medier.

 

 

Rum og pædagogik og børnefællesskaber

Psykolog og forsker Ditte Alexandra Winther-Lindqvist fortæller om rummets betydning for børnefællesskaberne. Filmen kan lægge op til at diskutere, hvordan rum kan understøtte pædagogiske intentioner. Den kan også lægge op til at diskutere, i hvor høj grad børn kan få mulighed for at præge rummene og, måske, vende op og ned på rummenes funktion.

 


Tilbage til Det gode børne...