Case om at muliggøre en kollektiv meningsdannelse, der overskrider leg og rutinesituationer.

Eksemplet i casen illustrerer betydningen af, at man som dagplejer forholder sig til børns udspil og muliggør en kollektiv meningsdannelse, der overskrider leg og rutinesituationer.

Nøgleord

Leg, meningsskabelse, børneperspektiv.

Materialets karakter

Case til brug i undervisning, på p-møder, til supervision m.m.

Emne

Børn i udsatte positioner.

Materialet er produceret af

Eksemplet er hentet fra et udviklingsarbejde i Faaborg-Midtfyn kommune, og er forfattet af en dagplejer.

Sammenhæng med læreplanstemaer

Eksemplet i casen kan bruges til at diskutere følgende læreplanstemaer; 1. Alsidig personlig udvikling, 2. Social udvikling, 3. Kommunikation og sprog, 6. Kultur, æstetik og fællesskab.

Case

En hverdagssituation i dagplejen

”Dagplejeren og børnene er i legerummet. En dreng og en pige (begge 2 år) er i gang med at lege ved det lille bord og komfuret. De laver mad. De to mindre børn sidder sammen med dagplejeren og kigger i en bog.

Dagplejeren siger til de to børn ved komfuret: ”Nu skal vi snart ud at spise og dække bord”. De kigger på hinanden, og drengen vender sig om mod døren og begynder at gå. Pigen følger efter.

Dagplejeren afslutter læsningen og er ved at rejse sig, da børnene kommer tilbage med nogle tallerkener og krus i hænderne. ”Jamen, vi skal jo spise i køkkenet” siger dagplejeren, alt imens de to går i gang med at dække det lille legebord, og pigen siger ”Spise”. ”Skal vi spise her i dag?” spørger dagplejeren. ”Ja” siger begge børn. ”Okay, så spiser vi ved det lille bord i dag”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tilbage til Børn i udsatte...