Case om at udvikle betingelser for deltagelse i situationer, hvor leg og bevægelse er i centrum.

I eksemplet i casen deler børnene engagementer med hinanden, men de kan ikke selv få øje på de handlinger, der kan muliggøre inklusion af alle børn.

Nøgleord

Deltagelsesbetingelser, inklusion, engagementer.

Materialets karakter

Case til brug i undervisning, på p-møder, til supervision m.m.

Emne

Børn i udsatte positioner.

Materialet er udarbejdet af

Eksemplet er forfattet af en pædagog under hendes diplomuddannelse.

Sammenhæng med læreplanstemaer

Casen kan illustrere arbejdet med følgende læreplanstemaer; 1. Alsidig personlig udvikling, 2. Social udvikling, 3. Kommunikation og sprog, 4. Krop, sanser og bevægelse, samt 6. Kultur, æstetik og fællesskab.

Case

På legepladsen

”Vi er ude på legepladsen, hvor en voksen og nogle børn spiller bold. Stefan sidder i sin kørestol, han kører frem og tilbage, og han kommenterer ind imellem, hvor langt nogle af børnene og den voksne skyder bolden.

Jeg går over til ham, og spørger ham, om han vil være med. Stefan kigger på mig, og siger ”Nej, jeg kan ikke”. ”Selvfølgelig kan du det” siger jeg, ”du skal bare ramme bolden”.

Stefan kigger på mig med store øjne og siger ”Det kan jeg godt!”. Jeg spørger børnene, om vi må være med. De råber alle sammen ”Ja!”. Lidt efter råber Emil ”Men Stefan kan jo ikke løbe..?!” ”Nej,” siger jeg, ”men han kan køre stærkt”.

Det viser sig, at Stefan er god til at skyde langt og køre stærkt i sin stol, og nogle af børnene hopper op på hans stol, når han er i nærheden. Det ses tydeligt, at Stefan nyder spillet.”

 


Tilbage til Børn i udsatte...