Case om pædagogs indtagelse af børneperspektivet som betydningsfuldt for små børns deltagelsesmuligheder.

Eksemplet i casen illustrerer, hvordan en pædagog kan have betydning for udviklingen af små børns deltagelsesmuligheder, uden at nogle af børnenes intentioner og perspektiver gøres forkerte. Ved at indtage et børneperspektiv på situationen formår pædagogen i en legende sprogtone at tematisere det, som børnene tumler med, og som de har brug for at lære mere om i fællesskab med hinanden.

Nøgleord

Børneperspektiv, deltagelsesmuligheder, fællesskab.

Materialets karakter

Case til undervisningsbrug og debat.

Emne

Børn i udsatte positioner; børns perspektiver

Materialet er produceret af

Emilson, A. & Johansson, E. (2012): Kommunikation af værdier til børn, I: Kirsten Poulsgaard & Ulla Liberg (red.). Forskning i pædagogisk praksis, Akademisk Forlag, s. 206 – 228.

Sammenhæng med læreplanstemaer

  1. Alsidig og personlig udvikling, 2. Social udvikling, 3. Kommunikation og sprog, 4. Krop, sanser og bevægelse, 6. Kultur, æstetik og fællesskab.

Case

Leg med vand

”Patrick (2:8), Stefan (2:3) og en af pædagogerne leger med vand. Børnene sidder ved siden af et stort badekar kun iført bleer. Begge børn plasker og hælder vand op i karret.

Mens Patrick ler af lykke, synes Stefan ikke at bryde sig om, når vandet plasker. Patrick tager en stor plastickrokodille til at plaske med. Krokodillen rammer Stefan på hånden, og han begynder at græde. Patrick ser på pædagogen, der vender sig mod Stefan og med indfølende stemme siger: ”Åh, åh, åh! Hvad gjorde krokodillen?” Stefan græder fortsat. Patrick ser på pædagogen. Pædagogen fortsætter med legende stemme: ”Åh, hvad er det for en krokodille? Bed den dig? Krokodillen sku’ skamme sig!” Stefan bliver helt stille og ser undrende på krokodillen.

Patrick genoptager legen og plasker tæt ved siden af Stefan. Stefan forsøger at undgå det sprøjtende vand. ”Åhhh”, siger han. Hans stemme er klynkende. Pædagogen spørger roligt, om det sprøjter for meget nu. ”Jaaa, for meget”, svarer Stefan. Hans stemme er lav. Han holder sine hænder foran ansigtet, da Patrick fortsætter med at sprøjte. ”Patrick, du skal ikke plaske mere med den der (krokodillen). Stefan kan ikke lide, at det sprøjter”, siger pædagogen roligt og fortsætter med appellerende stemme: ”Den krokodille er nødt til at svømme lidt mere forsigtigt”. ”(Emilson & Jonansson, 2012, s. 215)


Tilbage til Børn i udsatte...